ابزار کاربر

ابزار سایت


question167

چگونه با استرس مقابله كنم؟

عادت هاي خوب مي تواند شما را در مقابل ضرر و زيان هاي استرس به خوبي حمايت كند. در زير ده راهكار در اين خصوص به شما نشان داده شده است.1. با دوستان و اقوام خود گفتگو كنيد. چند دقيقه اي مكالمه روزانه با دوستان و اقوامي كه دوستشان داريد، مثل يك داروي خوب بر روح و روان انسان تاثير مي گذارد. با آن ها احساساتتان را در ميان بگذاريد و در معاشرت با آن ها اميد و شادي كسب كنيد. يادتان باشد كه اين توصيه فقط براي دوستان و اقوامي است كه دوستشان داريد و شما را حمايت ميكنند.2. يك ورزش روزانه سبك مانند يوگا، شنا، دوچرخه سواري يا راه رفتن سريع را در زندگي خود جاي دهيد. ورزش روزانه تنش هاي عصبي و فيزيكي را از بدن دور نگه مي دارد. افراد بالغ كه هر روز به مقدار نيم ساعت ورزش مي كنند. ريسك خيلي پايين تري براي مبتلا شدن به افسردگي يا فراموشي دارند. فعاليت بدن باعث شادي روح مي شود. پياده روي يا شنا، دوچرخه سواري و يا حتي رقص، ورزش هاي خوبي هستند كه جاي دادن آن ها در زندگي روزانه زياد مشكل نيست.3. با مسائل و مشكلاتي كه نمي توانيد آن ها را به راحتي حل كنيد كنار بياييد. اگر مسئله اي در زندگي شما را خيلي آزار مي دهد. مثلاً يك شغل خسته كننده، يك اتوموبيل خراب يا حتي يك خانه قديمي بايد سعي كنيد كه آن را عوض كنيد و هر چه زودتر اين تغيير را انجام دهيد اما چنانچه مسئله اي در زندگي شماست كه قابل تغيير نيست مانند: ترافيك شهري يا يك مسئله سياسي كه شما قادر به تغيير آن نيستيد سعي كنيد با آن كنار بياييد. هر روز آن را به خود يادآوري نكنيد چون از اين كار سودي نمي بريد و فقط استرس شما را بالا مي برد. هيچ وقت نگوييد من پير شده ام و قادر به يادگيري نيستم هميشه به سمت يك هدف حركت كنيد آن را دوست بداريد و در راه دستيابي به آن به ديگران كمك كنيد.4. خنده را فراموش نكنيد. خنده به شما احساس خوبي مي دهد و از بلند خنديدن نترسيد. جوك بخوانيد، فيلم هاي خنده دار كمدي تماشا كنيد و سعي كنيد هميشه بخنديد.5. عادت هاي بد را ترك كنيد. مصرف زياد الكل، سيگار و قهوه باعث افزايش استرس مي شود.6. آرام باشيد. با خودتان مسابقه ندهيد. سعي كنيد براي انجام هر كار سرعت مناسب را اختيار كرده و با آن سرعت با آرامش تمام بيشتر برويد. براي كارهايتان از قبل برنامه ريزي كنيد و به خود به اندازه كافي وقت بدهيد تا كار به شكل خوب و مناسبي انجام گيرد. به كارهاي مهم اولويت بدهيد. رانندگي سريع و با شتاب، غذا خوردن سريع و با شتاب و كارهايي مانند اين به شما اضطراب مي دهد.7. به اندازه كافي بخوابيد. سعي كنيد حداقل شش تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابيد. اگر نمي توانيد خوب بخوابيد سعي كنيد پيش از خواب كمي پياده روي كنيد. اين كار به اعصاب شما آرامش داده و به خواب شما كمك مي كند. فعاليت بدني كيفيت خواب شما را بالا مي برد.8. مرتب شويد. يك ليست از كارهاي فردا براي خود تهيه كنيد و آن را اولويت بندي كنيد. كارهاي مهمتر را در اولويت قرار دهيد. مثلاً اگر در ليست خود مرتب كردن ميز كار، خانه تكاني آشپزخانه و كمدها را داريد. هر دوي اين كارها را با هم انجام ندهيد. انجام دادن تك تك كارها به تنهايي و به اتمام رساندن آن اهميت بيشتري دارد.9. ياد بگيريد كه به ديگران كمك كنيد. كمك به ديگران، داوطلب شدن در كارهاي اجتماعي خود و كمك به ديگران از استرس مي كاهد و به شما احساس خوبي مي دهد.10. نگراني خود را كنترل كنيد. اگر كانتر آشپزخانه شما امروز تميز نشده است، دنيا به آخر نمي رسد. سعي كنيد اگر به كاري نرسيديد در مورد آن نگران نشويد. بعضي وقت ها مجبوريد اولويت ها را عوض كرده و كار ديگر يا مهمتري را به جاي كارهاي روزانه خود انجام دهيد.

question167.txt · آخرین ویرایش: 2019/04/22 11:11 (ویرایش خارجی)