ابزار کاربر

ابزار سایت


bean

این یک نگارش قدیمی از این مطلب است!


لوبیا

میوه ای از گیاهی متعلق به آمریکای مرکزی و جنوبی، واژه ی «لوبیا» به میوه، دانه و گیاهی اتلاق میشود که آنها را تولید کرده است. غلاف اکثر گونه های لوبیا را می توان تازه خورد (قبل از اینکه به رشد کامل برسد). هنگامی که کاملاً برسند، دیگر خوراکی نیستند. لوبیاها غلاف دارند و دانه های آن به نام «لگوم» را میتوان به طور تازه، خشک و پخته، مصرف کرد. غلاف آن ممکن است سبز (با نوارهای بنفش یا قرمز)، زرد یا بنفش (بعد از پخت سبز میشوند) باشند. لوبیاها میتوانند دراز و باریک، صاف یا کمی منحنی باشند. برخی بدون رشته هستند مثل لوبیا سبز. لوبیا سفید گونه های مختلفی دارد.انواع لوبیا سفید در اکثر دستورهای غذایی قابل جابجایی با هم هستند. به اندازه لوبیا قرمز خوش طعم نبوده و طعم غذایی که در آن پخته میشوند را به خود میگیرند. لوبیا چیتی لکه های خود را حین پخت از دست میدهد و رنگی صورتی با بافتی کرمی رنگ به خود می گیرد. میتوان به جای لوبیا قرمز کپسولی از آن استفاده کرد و به غذا رنگ میدهد. به صورت پوره خوشمزه است. لوبیا رومی، در ایتالیا خیلی مورد توجه قرار میگیرد و در آنجا به آن «فاجولو رومانو» میگویند. پس از پخت به طور یکدست رنگی میشود. بافتی لطیف دارد و طعم غذایی که در آن پخته میشود به خود میگیرد. میتواند به جای لوبیا چیتی یا قرمز جایگزین شود. لوبیا قرمز بافت و طعمی لطیف دارد و در غذاهایی که به آرامی پخته میشوند کاربرد دارد، زیرا جاذب طعم است. در چیلی استفاده میشود و غالبا کنسرو میشود، میتوان آن را جایگزین لوبیا رومی یا چیتی کرد. لوبیا سیاه پایه بیسیاری از دستور غذاهای آمریکایی و آمریکای مرکزی و مکزیک است. در خوراک های مکزیکی مانند بوریتو و انچیلادا، یا در سوپ و سالاد استفاده میشود.

خرید

انتخاب: لوبیای سفت، ترد و تازه، سبز خوش رنگ یا رنگ زرد طلایی، بدون لهیدگی یا لکه ی قهوه ای و با یکدست. کمی رطوبت پس از شکستن آن نشانگر تازگی است. اجتناب: لوبیایی که ترشیده، یا خیلی پیر است زیرا سفت و خشک هستند.

نحوه پخت

برای پخت لوبیا سبز و بنفش تازه دقت زیاد مورد نیاز است، چون ممکن است رنگ خود را از دست دهند. زمان پخت به روش انتخابی، سایز لوبیا و شکل برش آن بستگی دارد. زمان پخت را کاهش دهید؛ بدین ترتیب خوشمزه تر، مغذی تر و رنگی تر خواهند شد. آب پز یا بخارپز: 5 تا 15 دقیقه. لوبیاهای خشک پس از خیساندن پخته میشوند. زمان پخت از 1.5 تا 2 ساعت بسته به نوع لوبیا متغییر است.

نحوه نگهداری

در یخچال: لوبیاهای تازه و شسته نشده 2 تا 3 روز در کیسه پلاستیکی شل بسته شده یا سوراخ دار. در فریزر: 12 ماه. پیش از فریز کردن، لوبیای تازه خرد شده را 3 دقیقه و درسته را 4 دقیقه بلنچ کنید.

نحوه آماده سازی

لوبیاهای تازه را درست قبل از مصرف بشویید؛ سر و ته آن را بزنید و (اگر لازم است) نخ های آن را بگیرید.

اطلاعات تغذیه ای

لوبیای تازه خام

منبع غنی: پتاسیم و اسید فولیک. حاوی: ویتامین C، منیزیم، سیامین، آهن، ویتامین A و نیاسین. مقدار اندکی: مس، فسفر و کلسیم.

لوبیای تازه پخته

منبع غنی: پتاسیم. منبع خوب: اسید فولیک. حاوی: ویتامین C، منیزیم، آهن، ویتامین A و مس. ویژگی ها: ادرار آور، تصفیه کننده، قوی و ضدعفونی کننده.

لوبیای خشک شده

منبع غنی: پتاسیم و اسید فولیک. منبع خوب: منیزیم و آهن. حاوی: مس، فسفر، روی، سیامین، نیاسین و ویتامین B6.

ایده هایی برای سرو کردن

لوبیای تازه را بیشتر بصورت پخته (داغ یا سرد) و کمتر به صورت سرد مصرف میکنند. آنها را به عنوان غذای جانبی یا در سالاد، سوپ، خورش، مرینیت شده و سرخ کرده استفاده می شوند. به عنوان خوراک (گراتین) پوشیده از سس یا سرکه و روغن زیتون نیز خوشمزه است. همراه با گوجه فرنگی، آویشن، پونه کوهی، رزماری، نعناع، مرزنجوش، خردل، بادیان رومی، جوز و هل نیز خوش طعم میگردد. لوبیای خشک به صورت داغ یا سرد، درسته یا پوره، در سوپ، سالاد، ساندویچ و غذای اصلی، کاربرد دارد. به عنوان دسر میتوان آنها را پخت. پوره ی لوبیای خشک شده را میتوان به عنوان غذای جانبی یا پایه مثلا کوفته یا کتلت و برگر گیاهی استفاده کرد.

bean.1468054530.txt.gz · آخرین ویرایش: 2019/02/19 12:13 (ویرایش خارجی)